miercuri, 13 martie 2013

Mezelurile si alimentatia copiilor

Dupa nasterea primului copil a crescut preocuparea noastra pentru mancarea pe care o consumam. Si pentru ca nu am dorit sa le dam copiilor, cel putin pana la 3ani anumite alimente, le-am eliminat si noi din meniul nostru, al adultilor. Nu sunt sigura ce contin listele "oficiale" cu alimente nerecomandate copiilor pana la o anumita varsta ... am citit atatea si pe net si in reviste ... Si totusi cu ceva am ramas, zic eu, din toatda avalansa de informatii asa ca am alcatuit propria lista cu NU-uri in alimentatia copiilor, unele alimente fiind eliminate treptat si definitiv din frigiderul familiei.
Asadar, sper sa ajute aceasta lista macar un parinte din cei care citesc aici, sau sa ramana macar cu un mic "asterix" acolo undeva viitorii parinti cu privire la alimentatia copiilor sau a celor dragi pana la urma.
Iata lista mea de "fara" aproximativ pana la varsta de trei ani: varza, fasole boabe, maioneza, miere, paine, covrigi si biscuiti (pana la 1 an), carne de porc si miel, sare (pana la 1an), ciocolata/bomboane (cel putin pana la 1 an - mie cu cel mic nu mi-a reusit decat pana la 1 an), mezeluri, sucuri cumparate, prajeli de orice fel, ceapa calita in mancare (pana la 1 an), conserve de peste si pate, cereale expandate asa zise "pentru copii" gen Lion, Nestle, etc (niciodata!), mancare de la fast food (niciodata!). Sper ca nu am omis nimic dar cel putin in mare parte acesata este lista familiei noastre. Mezeluri, in special salam crud-uscat i-am mai dat celui mare dar in ultimul l-am rarit iar de 3-4 luni deja l-am eliminat definitiv. Ideea e ca daca poti sa faci ceva pentru sanatatea copiilor tai si pentru viitorul lor de ce sa nu o faci? Efectele aditivilor si daosurilor din alimente se vad in timp si tocmai de aceea trebuie sa stim macar ce contin ca sa facem alegerea corecta. Spre exemplu, ca tot aminteam de mezeluri, iata ce am gasit in cartea prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi "Adevarul despre alimentatia romanilor", despre acest subiect:
"Mezelurile si sanatatea n-au nimic in comun! Copii n-ar trebui sa consume nici un gram. De aceea, publicitatea este agresiva pe segmentul celor mici. Chiar daca au fost siliti de legi sa treaca pe etichete toate componentele retetei, producatorii din Romania se feresc sa dezvaluie cantitatile adevarate de carne dintr-un produs. Uitati-va cu atentie pe etichete! Veti observa ca dintr-o lista de aproximativ 20 de ingrediente, la unele produse, doar unul singur este carne. Restul sunt fosfati, nitriti, nitrati, arome sintetice si coloranti, multa sare si multa apa. Si, dupa cum am tot spus si spun, efectele acestor aditivi nu apar de pe o zi pe alta. In schimb, pe timp indelungat acestea sunt dezastruoase.
Ne-am obisnuit sa cumparam apa la pret de carne. In ultima vreme au aparut tot soiul de aditivi care n-au fost testati indeajuns toxicologic, dar pe care producatorii au inceput sa-i foloseasca intens. Dintre cei mai utilizati sunt fosfatii care, in exces, impiedica fixarea calciului in oase.
Imaginati-va ce inseamna asta pentru copii!
In plus, potentiatorii de aroma, care se regasesc chiar si in  specialitatile mai scumpe de carne, provoaca un apetit mai ridicat sau dependenta."
Eu cred ca educatia alimentara ar trebui inceputa inca de la nastere, o data cu decizia de a alapta sau nu. Dar alaptatul este un alt subiect care va fi atins  intr-o viitoare postare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu