miercuri, 13 martie 2013

Disciplina se invata

Am primit acum cativa ani pe mail o carte care la prima vedere mi s-a parut destul de "psihologica" : "Totul se intampla inainte de 6 ani" de Ana Savin. Am printat-o si am depozitat-o undeva "sa fie"; acum ca am mai mult timp pentru copii mei si ma preocupa modul de crestere si dezvoltare al acestora am inceput a o studiez. Foarte intresant mi se pare capitolul "Disciplina prin autoreglare", capitol in care am descoperit ca este benefic pentru copii sa invete din propriile greseli au din actiunile pe care le intreprind, sa ii lasam sa faca ceea ce cred de cuvinta chiar daca stim ca este gresit tocmai pentru a invata ca actiunile lor au consecinte (asta in anumite limite, bineinteles ca nu putem sa-i lasam sa-si faca rau fizic), ca trebuie sa fim in permanenta atenti la ceea ce vobim si facem pentru ca odraslele noastre fac ceea ce vad facandu-se.
Nu vreau sa dau lectii nimanui, nici pe departe, ci doar incerc sa va impartasesc putina experienta pe care am dobandit-o de cand am devsnit parinte. Conteaza educatia, cei 7 ani de acasa cum se numeau pe vremuri si am constatat ca desi copii mei sunt total diferiti ca si personalitate sunt la fel de ascultatori cand vine vorba de lucrurile care le sunt sau nu le sunt permise. Poate ca am stiut sa ma impun sau poate ca isi dau seama ca ceea ce spun eu este mai bine pentru ei (ultima parte ar fi chiar greu de crezut) sau poate ca am avut noroc de copii care sa nu-mi faca niciodata crize prin magazine ca vor ceva, etc. Da, recunosc ca au mai incasat cate o palmuta cand m-au adus in pragul nebuniei cu "problemele" lor dar acum daca stau sa ma gandesc mai bine acest gest a avut mai mult un efect de calmare asupra mea decat cine stie ce cumintire miraculoasa asupra lor. Daca nu sunt cuminti taiem povestea de seara sau desenele preferate sau parcul preferat pentru ziua respectiva  si de multe ori functioneaza mai ales ca s-au convns ca raman la decizia mea in ciuda rugamintilor, lacrimilor si promisiunilor ulterioare. Cred ca este important sa nu cedezi, daca ai luat o hotarare, si inca ceva foarte important sa nu-i cumperi dragostea si cumintenia cu dulciuri si/sau jucarii. Bineinteles ca ai tendinta, daca si cand iti permiti, sa le cumperi ceea ce-si doresc (lasand la o parte ca isi doresc cam tot ce vad) dar inainte sa o faci gandeste-te la motivul real care se ascunde in spatele "achizitiei" si daca nu este cel corect nu o face!
Si in incheiere, sa vedem ce sfaturi "autorizate" primim de la Ana Savin cu privire la pedepsele aplicate copiilor:
"Uneori trebuie sa cream si consecinte artificiale pentru a sanctiona conduita copilului. Dispunem de trei metode principale:
1. Putem priva copilul de un lucru la care tine.
2. Putem izola copilul, indepartand-ul de grupul sau social sau trimitand-ul in camera lui.
3. Putem da o bataita unui copil."

Despre metodele educative ce trebuie evitate de catre parinti intr-o viitoare postare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu