luni, 14 iunie 2021

Cum incercam sa reducem cheltuielile - 8 idei

 


    De cativa ani ma preocupa intrebarea: cum sa facem sa reducem cheltuielile familiei? Pentru ca, da, am observat ca multe lucruri sunt cumparate din impuls sau "pentru ca se poarta", de exemplu: peste 2-300 lei pentru o pereche de incaltaminte pentru copii, mai ales ca acestia cresc foarte repede si ca sa nu mai vorbesc ca (cel putin ai mei) aproape zilnic rostogolesc cate o minge deci adio incaltaminte fancy mai multe de 3-4 zile.

    Asadar, sa le luam pe rand, ce facem noi, ca familie, pentru a incerca sa cheltuim mai putin:

    1. Hainele

    Noi, adultii, nu ne-am mai cumparat haine noi de cel putin 5 ani. Eu, din cand in cand, imi iau cate ceva de la second hand. Atat de multe haine am cumparat, in trecut, pe principiul "vazut-placut-cumparat" incat pur si simplu inca le mai purtam si acum (si toate sunt in stare foarte buna, inca). Chiar si asa, la schimbarea anotimpurilor, fac intodeauna un declutter in urma caruia donez o gramada de haine (si tot ne raman multe). La copii e alta treaba: ei cresc si astfel hainele lor nu raman, in general, mult timp la noi. Fiind amandoi baieti, intodeauna pastrez ceea ce nu ii mai e bun celui mare, pentru cel mic. Apoi, mai primim de la cel putin trei familii (care au baieti) in mod constant haine si/sau incaltaminte asa cum si noi dam mai departe altora. Ar fi chiar absurd sa mai cumparam si nici nu cred ca am avea unde sa le mai punem. Incaltaminte, intr-adevar, cumparam cam o data sau de doua ori pe an, mai ales pentru sportul pe care baietii nostri il practica.

    2. Gadgeturi / tv / electrocasnice

    Ei bine, aici e foarte simpla treaba. Avem un singur televizor, o marime potrivita pentru un apartament mic si, chiar daca uneori cineva trebuie sa faca un compromis si sa cedeze in fata celor care vor sa urmareasca ceva (meciuri!!!), asta nu justifica cumpararea altui sau altor televizoare. In ceea ce priveste telefoanele, fiecare avem cate un smartphone, modele simple si robuste care isi fac treaba (cel mai scump a fost 700 lei) si le schimbam numai in cazul in care vreunul se defecteaza si nu mai poate fi reparat (sau reparatia costa mai mult decat unul nou). In rest, un aspirator normal, masina de spalat rufe, frigider si congelator si cateva electrocasnice mici ptr bucatarie (robot, mixer, storcator). 

    3. Carduri de fidelitate si/sau produse cu reducere

    In familia noastra eu ma ocup de cumparaturi, deci eu detin si cardurile de fidelitate emise de diverse super si hipermarketuri + farmacii. Tot "secretul" e a tin minte sa le folosesc la fiecare cumparatura si (unde este cazul) sa activez ofertele online. De exemplu, supermarketul pe care il frecventez cel mai des are oferte personalizate saptamanale, in functie de ceea ce obisnuiesc sa cumpar. Primul lucru de care ma ocup atunci cand merg la cumparaturi este sa verific zona de produse care urmeaza sa expire si au reduceri mari (30-50%), si nu, nu sunt produse stricate ci doar vor expira in 1-2 zile. Iar daca magazinul cumuleaza reducerile deja existente cu cele oferite de cardul de fidelitate, ajung sa iau produse reduse cu pana la 75%. De exemplu am luat in preajma Craciunului pulpa de porc (casoleta de aprox 7-800g) cu 5-6 lei, acum doua luni fixativ Wella redus cu 50% pentru ca avea capacul spart (la ce imi foloseste capacul?!?) dar in termen, lichid de curatat parbrizul cu 50% reducere doar pentru ca lotul respectiv nu avea lizibila data expirarii. In principiu, la reducere cumpar tot ceea ce se poate congela (carne, unt, branza de vaci, etc) sau ce urmeaza sa consumam in ziua respectiva.  

    4. Ingrijire personala

    Eu ma ocup de cativa ani de tunsul baietilor si al varfurilor mele, mai nou. Acum vreo 5 ani am gasit o oferta buna pentru o masina de tuns si imediat am "sarit" pe ea. Apoi, treptat am prins dexteritate cu tunsul baietilor mici si dupa un timp al sotului. Cum "exercitiul e mama invaaturii" am devenit destul de priceputa (am luat si o foarfeca speciala) astfel incat in acest moment sunt in stare sa execut (cat de cat :)) tunsorile solicitate de cel trei "clienti". Epilat, pensat, maichiura, pedichiura, vopsit ... de toate ma ocupa acasa practic dintodeauna. 

    5. Cartile

    Bineinteles ca avem abonament la biblioteca din cartier si, de cele mai multe ori, de acolo imprumutam carti. Copiii apeleaza, in timpul anului scolar, si la biblioteca scolii. Tot ceea ce cumparam (ma refer la carti pentru copii) donam bibliotecii scolii, imediat ce sunt citite. Facem o fapta buna si in acelasi timp spatiu in biblioteca noastra.

    6. Ingrijire dentara

    Avem o singura periuta de dinti electrica si 4 capete (cate unul pentru fiecare membru al familiei, evident). Nici nu mi-a trecut vreodata prin cap sa cumpar 4 periute de dinti electrice! De ce as face-o?

    7. Consumabile

    Becuri economice in toata casa, schimbam uleiul alimentar uzat pe detergent de vase (la un hipermarket), vara (sau mai bine zis in toate lunile foarte calduroase) nu folosesc la bucatarie DELOC apa calda, spal si refolosesc recipientele din plastic cu capac, mai ales cele care se inchid bine (cutii de la inghetata, cutii de la mascarpone, etc), refolosim sticlele mici de apa (500 ml) pe care copiii le iau la scoala sau la antrenamente (o data golite le reumplem tot cu apa plata).

    8. Alimentare

    Nu cumpar niciodata legume sau fructe gata taiate si spalate. Pe langa faptul ca, cel putin in cazul fructelor, sunt tratate cu tot felul de substante pentru a nu oxida, sunt si semnificativ mai scumpe decat cele "normale", intregi. De exemplu, o salata, la punga, taiata si spalata este 6-7 lei comparativ cu o salata verde normala care este 1,5 lei plus o mana de seminte sau boabe de porumb si tot nu se ajunge la pretul celei din punga. 

    Am citit cu atentie continutul pungilor cu mix de legume (congelate) preferate de copii si, in loc sa dau multi bani pe o astfel de punga prefer sa cumpar pungi separate din fiecare ingredient  (mazare, fasole, etc) si sa fac eu aceeasi combinatie si ies mai ieftin. 

    Intodeauna folosesc resturile alimentare! Fie ca fac pizza si carnea folosita este din friptura de pui de cu o zi in urma sau laptele ramas pe fundul sticlei il folosesc la o serie de briose mereu incerc sa gasesc modalitati de a evita risipa alimentara. 

    Daca aveti si voi metode de a evita cheltuielile inutile va rog sa le lasati in comentarii. 

   


    


    

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu